KPI indicator

BEST PRACTICE BUSINESS INTELLIGENCE

TWT Logistic er i konstant udvikling,

så vi altid skaber størst værdi for vores kunder

 

Kontakt TWT Logistic, Tom Wulff Toft

GROW YOUR BUSINESS WITH KPI indicator

Indkøb og logistik

Reducere omkostningerne ÅRLIGT med 4 – 12%

Har virksomheden et indkøb af mange forskellige varer og serviceydelser fra mange forskellige leverandører, uden at have tilstrækkelig styr på sine “omkostnings data” – viser erfaringer, at det er muligt at reducere omkostningerne med 4-12 %.

Indfri besparelsespotentialet

Man skal gøre sig klart at der skal træffes nogle vigtige valg, før det er muligt at realisere virksomhedens fulde besparelsespotentiale. Der er ikke “One size fits all” approach, men der er et par grundregler som danner fundamentet for, at det bedre lader sig realisere.

Øget sporbarhed i værdikæden giver let 10 % på bundlinjen

Et par grundregler:

1. Vær ambitiøs – sæt høje men dog realistiske mål.

2. Kommunikation – vær klar og tydelig på alle niveauer

3. Skab overblik – valide & retvisende data er kritiske. KPI rapportering

4. Organisering – Sikre at du har de rette kompetencer

5. Forankring – aktiv involvering af leverandører og kollegaer på samme organisatoriske niveau.

6. Rapportering – Måske det vigtigste.

7. Resultat - indfrielse af forventninger

Hvordan man præcist kommer i gang – og hvor man specifikt bør starte, afhænger af den enkelte virksomheds udgangsposition. I samarbejdet med virksomheden, identificeres vejen frem mod succes, med afsæt i virksomhedens ambitionsniveau og de 7 grundregler.

Logistik

Reducere lagerværdien og frigør kapital

Har virksomheden alt for mange (døde) varer liggende på lageret, som man alligevel ikke bruger og på sigt risikerer at skulle skrotte, viser erfaringer fra tilsvarende virksomheder, at det er muligt at reducere lagerbindingen (= frigøre kapital) svarende til 3-9 % hvis man får struktur på sine data og sine arbejdsprocesser

• Etablere en performancekultur

• Arbejd proaktivt med forecast

• Fokusere på den daglige disponering

• Gør data tilgængelige på en nem og overskuelig facon

• Involvere hele værdikæden i ambitionerne

 

TWT Logistic indvolverer hele virksomheden i projektet.

"Ingen" slipper for de nye mål. :-)

 

 

 

 

I grafikken nedenfor er det illustreret hvordan KPI'erne - de strategiske målepunkter - indgår i processen med udarbejdelsen af et Balanced ScoreCard. Udviklingen af KPI'erne til ScoreCard'et sker med udgangspunkt i de kritiske succesfaktorer. Opgaven består i at kunne besvare spørgsmålet : hvilke målepunkter fortæller organisationen hvorvidt den er på vej mod målopfyldelse på de forskellige kritiske succesfaktorer ?

KPI

Hvad er en KPI ?

 

Hvert perspektiv i Balanced ScoreCard indeholder målepunkter for de strategiske mål. Disse målepunkter kaldes KPI'er (Key Performance Indicators). En KPI er et indsats- og resultatmål, som fortæller om retning og hastighed for opfyldelsen af de strategiske målsætninger.

 

Ved korrekt valg af KPI'er kan der sikres en passende balance mellem kort- og langsigtede mål, og mellem indsatser og resultater.

 

Valget af KPI'er i organisationen er ikke en éngangsforeteelse, men en løbende proces, hvor KPI'erne kan udskiftes eller ændres grundet strategiskift, læring/erfaring eller datagrundlag (måden de måles på). Ledelsen bør endvidere én gang årligt revurdere KPI'erne for at sikre sig, at det er de rigtige KPI'er i forhold til strategien.

Logistik

  • Logistik rådgivning
  • Interim management
  • Optimering af forretningsprocesser
  • 3PL Logistik